Nayli Mithali Binti Mohd Hisham

Lilypie First Birthday tickers

Follower Wanita INI

Thursday, December 2, 2010

Cramp Kaki

Morning All,

Semalam dok syok2 terlentang depan tv tetiba kaki aku cramp...ape lagi menjerit la aku....biasanyer aku leh wat sendiri...kali nie x leh....laki aku dengan pantasnyer dtg menyelamatkan aku dari terus cramp...tapi kali nie mmg teruk aku kena sampai menangis aku mlm tadi...mmg betul2 sakit ok...pastue laki aku amik minyak urut2 sampai ok ...dia matikan kipas n aircond sbb kaki aku dah sejuk.....dah ok skit dia pakaikan stokin tuk aku...so sweet....Thanks SAYANG ....jasa mu dikenang Muahhh....aku ada cari info pasal cramp kaki nie....so leh la kiter kongsi sama2


Kejang di kaki boleh dirawat dengan cara berikut :
  • Rendamkan kaki didalam air suam yang dicampur dengan garam. Dengan ini ia membantu melegakan kaki anda.
  • Minum air secukupnya setiap hari
  • Pakai stokin tebal sewaktu tidur bagi mengelakkan kaki dari sejuk. Kaki yang sejuk mudah mengalami kekejangan
  • Pakai seluar panjang sewaktu tidur
Bagi cara pencegahan pula :
  • Elakkan dari berdiri atau duduk dengan kaki bersilang dalam masa yang lama
  • Lakukan senaman kaki atau senaman regangan setiap kali sebelum masuk tidur
  • Terdapat kajian menunjukkan pengambilan suplemen magnesium sebagai vitamin sampingan kepada multi vitamin sewaktu hamil boleh membantu sesetengah wanita yang menghadapi masalah kekejangan kaki.

No comments:

Post a Comment